Co-coders heroes: 

Julie Zepernick Jepsen

Fra fejedreng hos Tesla til kommende ingeniør i softwareteknologi

29. September, 2022

I “Co-coders heroes” fortællingerne sætter vi fokus på inspirerende profiler, der arbejder med teknologi og kodning i en eller anden afskygning. Denne gang stiller vi skarpt på Julie Zepernick Jepsen, som fortæller om sin vej ind på Diplomingeniør-uddannelsen i Softwareteknologi. Julie indfrier ikke stereotypen om den matematikelskende software-studerende, men det holder hende ikke tilbage for at gå efter det, som hun brænder for. 

Uddannelse: Studerende på Diplomingeniør i Softwareteknologi på Aarhus Universitet

Mit navn er Julie, og jeg læser en Diplomingeniør i Softwareteknologi på Aarhus Universitet og er knap halvvejs. Yderligere er jeg timeansat ved Tesla, hvor jeg arbejder med Virtuel Service – dette betyder, at jeg tager imod kundehenvendelser vedrørende deres biler og klargør det arbejde, der eventuelt skal udføres på et værksted, eller vurderer, om det kan løses online med Over-The-Air softwareopdateringer, eller yderligere diagnose er påkrævet. 

“Jeg begyndte at lege med at kode derhjemme ud fra YouTube-videoer […]. Jeg havde ingen idé om, hvad jeg gik ind til.

Julie Zepernick Jepsen, studerende på Diplomingeniør i Softwareteknologi

Hvad kickstartede din interesse for kodning og teknologi? 

Før jeg startede uddannelsen arbejdede jeg fuldtid hos Tesla. Her startede jeg som “fejedreng” på værkstedet, jeg ryddede op på værkstedet og havde diverse ad hoc opgaver. Teknikerne lærte mig løbende mere og mere om bilerne, hvilket betød, at jeg kom til at lave meget arbejde såsom at lave service, spore undervogn, skifte reservedele, afbalancere hjul og lign. Efter to år på gulvet fik jeg muligheden for at erhverve mig erfaring med kunder og kundemodtagelse, som concierge. Jeg besad concierge stillingen i omkring 8 måneder før, jeg blev Service Advisor – det betød, at jeg havde mit eget hold teknikere og mine egne kunder. Yderligere fik jeg rollen som Front of House coach, her stod jeg for træning af nyansatte og træning i nye styresystemer. Arbejdet med bilerne, og de funktioner som både bilerne og Tesla havde/har i deres systemer (som er udviklet internt), gav mig interessen for software og kodning.

Det er i dag omkring 3 år siden, jeg besluttede mig for, at jeg skulle lære at kode, den gang vidste jeg bare ikke hvordan endnu.

Hvordan lærte du at skrive den første kode, og hvad handlede dit første kodningsprojekt om?

Jeg begyndte at lege med at kode derhjemme ud fra YouTube-videoer – jeg mener, at jeg startede med Python. Jeg havde ingen idé om, hvad jeg gik ind til. Jeg besluttede, at det kunne jeg sagtens lære og gik i gang med at kigge på uddannelser indenfor IT og softwareudvikling. Jeg kan ikke huske mit første kodningsprojekt.

Hvordan fik du dit første professionelle IT-job, og hvad var din rolle?

Jeg har endnu ikke fået mit første professionelle IT-job, men jeg håber på at få et efter praktikperioden på mit studie. Der er selvfølgelig noget IT indover mit arbejde ved Tesla, men jeg sidder ikke og koder eller lignende. 

“Det sjove opstår i det magiske øjeblik, hvor man enten alene eller ofte i et samarbejde med andre netop løser det svære i den problemstilling, man står med.”

Julie Zepernick Jepsen, studerende på Diplomingeniør i Softwareteknologi

Hvad er det sjoveste ved at kode? Og hvad er det sværeste?

For mig hænger det sjoveste og det sværeste tæt sammen. Det sjove opstår i det magiske øjeblik, hvor man enten alene eller ofte i et samarbejde med andre netop løser det svære i den problemstilling, man står med. Det er dét, der for mig er fedt ved at kode. At man gang på gang skal “opfinde den dybe tallerken” og ikke bare følge den samme arbejdsgang som altid. 

Hvad vil du anbefale til andre, som gerne vil lære mere om kodning, teknologi og digitalisering?

Jeg vil egentlig gerne slå et slag for, at man skal huske, at stereotypen indenfor kodning og digitalisering ikke skal afskrække folk, som ikke falder ind i den stereotyp. Jeg har for eksempel ikke altid været god til de matematiske dele af faget, dette har jeg tillært mig, og det har været en kamp. Det er stadigvæk ikke min stærkeste side, men jeg synes, at det er vigtigt at pointere, at det ikke er altafgørende for, om man kan kode eller arbejde med teknologi generelt. 

Og så vil jeg sige, at man bare skal springe ud i det og prøve sig frem – man kan ikke gøre det forkert, og de fejl, man laver, er dem man lærer af!

Vi håber, at vores “Co-coders hero” fortælling har inspireret dig, gjort dig mere nysgerrig og/eller motiveret dig til at lære mere!

Skriv til os på hi@cocoders.dk, hvis du kender en rollemodel, som fortjener at få delt sin historie 🙂 

 

 

 

Idéer til nye blogindlæg?

Skriv til os på hi@cocoders.dk og del dine ønsker til nye blogindlæg og guides.